Tuesday, February 21, 2012

Roti mil penuh

Hai! Hai! Hai! Tenggelam lagi saya ni yer...hehehe!

Sana sini org berckp tentangg makanan kesihatan... Makanan organik... Supplemen.....Pokoknya segala-gala tentang kesihatan. Ya lah.... Zaman nek moyang kita dulu2, lapisan ozonnya masih utuh dan tebal. Sekarangg ni senipis kulit bawang!

Saya pun tak ketinggalan juga tentang hal yang satu ini! Manakan tidak, kiri kanan orang bercakap perkara yang serupa. Maka, mulalah berhati-hati sewaktu membeli stok dapur di pasaraya atau ke pasar.  Mula membaca lebel dan mula banyak merebus atau memanggang kala di dapur.  Kalau la dari dulu begini, tentu baju kebaya sewaktu anak dara dulu boleh dipakai sampai reput.... Tidaklah En. Hasben mengembang dari pipi sampai ke pinggang :((

Bercerita tentang kesihatan ini, saya ingin berkongsi satu resepi roti bijirin penuh atau lebih dikenali whole grain loaf... Tidak susah membuatnya. Malah rasanya yg masam2 manis menjadi kesukaan kami sekeluarga. Resepi saya sendiri ini, saya olah dari resepi asal roti biasa. Berkali-kali membuatnya; menambah itu, mengurangkan ini....Maka inilah roti mil penuh atau wholemeal bread.

Jom kita sama-sama cuba ya!

Roti Mil Penuh

175g tepung gandum biasa
225g tepung roti @ tepung protin tinggi
40g yis segar @ 1 paket Mauripan
500ml/17 auns susu suam
sedikit parutan kulit limau
sedikit cranberry kering
sedikit isi kuaci putih
sedikit flakeseeds
sedikit bijan hitam
1 sudu teh garam
75 g gula kastor
45 g mentega

Cara membuat


  1. Ayak tepung gandum putih ke dalam mangkuk dan gaul bersama tepung gandum penuh. Masukkan gula, kulit limau, cranberry, kuaci, flakeseeds dan bijan hitam ke dalam tepung. Buat satu lubang dibahagian tengah.
  2. Masukkan yis. Tambahkan susu dan curahkan ke dalam tepung. 
  3. Tambahkan garam, dan minyak dan gaul semua bahan-bahan sehingga menjadi doh. (Saya guna mixer)
  4. Uli selama 5-10 minit hingga lembut dan biarkan ia naik selama 30 minit atau saiz doh menjadi dua kali ganda di tempat yang sedikit hangat.
  5. Tumbuk doh dan uli perlahan-lahan di atas papan yang ditaburi tepung gandum dan bentukkan menjadi lof.
  6. Sapukan tin pembakar roti dengan sedikit tepung, letak lof, tutup dan biarkan di tempat yang sedikit hangat selama 30 minit lagi. Panaskan oven dahulu pada suhu sederhana.
  7. Bakar selama 50-60 minit dengan suhu 175C.


Nak tahu?? Saya terlupa untuk melihat-lihat roti yang sedang dinakar. Nahhhhhhhhh! Akibat ralit menonton TV ( siri CSI kegemaran huhuhu!), roti saya hangus sebelah. Udang gosong, kata Mbak Tini. Hai lahhhh! Sib baik yang hangus bahagian atas ajer! Huish :-(( 

Apa-apa pun, roti ni habis dah kena ngap :-))

No comments:

Post a Comment