Thursday, January 19, 2012

Emas yang tak mahal!

Amboiii! Lotih sungguh den hari niii...

Meja yang tak pernah kosong!
Dari pagi mengisahkan kerja yang bertimbun mcm gunung di ofis. 3 hari hinggap-hinggap lalat ke pejabat, nah....hari ini terpaku kaku melihat meja yang penuh huhu! Semua perlu dibereskan sebelum jam 2.00 petang sebab nanti akan bertukar profession menjadi supir menghantar 'Raja Amplong' ke latihan Tae Kwan Do :((

Hmmm....siapa sangka ya, dlm kalut mengejar masa; tetiba Kak Mas (Mak saudara a.k.a kerani am saya a.k.a tukang masak ofis) berbisik...."Mintak tolong ya, akak nak time off ptg ni." "Hahhh???" Bulat mata memandang saya, tambah terdiam saya bila dia mula bersuara semula. "Nanti hantar Danial, akak nak ikut. Temankan akak beli barang mas." Haiiii! Bertuahnya badan org yg pandai menyimpan. Ya! Emas pun pelaburan jugak.

Leka benar kami di kedai emas tadi....sib baik suami boleh jadi locum driver mengutip Adik hehehe. Walau meneman aje, puas jugak la menerai macam2. Jaaaaadilah!!

Haaa......sebab dah seronok tadi, balik menyampah pulak la. Jalan sendat dgn kereta, perjalanan balik seharusnya hanya 20 minit, jadi hampir sejam. Kala tiba di simpang taman, teringat pulak kelapa parut untuk kuih abok-abok belum berbeli. Haishhhh! Berhenti lagi! Hasilnya, saya tiba di rumah dalam remang senja....Penat toksah cerita ler.

Bawal Emas yang berkilat hehehe....
Turun ke dapur selesai mandi, Mbak Tini menunjukkan ikan bawal emas...YA! BAWAL EMAS...yang diangai di dalam sinki. Jangan ingat emas besi yang boleh dipakai aje ekkk! Ikan bawal pun ada yang emas oooo!! Bila menoleh ke jam dapur...huish dah dekat 7:15 malam. Ini mesti cari idea cepat untuk masak secara cepat juga....Pikir punya pikir....tadaaa!




Ikan Bawal Emas Masak Tauchu

Bahan-bahan
1 ekor ikan bawal emas (atau ikan apa-apa pun boleh)
2 labu bawang besar dihiris
3 ulas bawang putih diracik
3 cm halia muda dimayang halus
cili merah / cili hijau dihiris
10-15 biji lada hitam
2 sudu besar tauchu (kacang masin - saya guna cap Tamin)
setengah cawan air asam jawa pekat
minyak untuk menggoreng
garam secukup rasa



Cara-cara

  1. Goreng ikan bawal sehingga garing dan ketepikan di dalam pinggan hidang.
  2. Pijarkan minyak dan tumis bahan-bahan yang dihiris. Goreng sampai layu.
  3. Masukkan tauchu dan kecilkan api.
  4. Tambah air asam dan garam. Biar didih.
  5. Curahkan kuah ke atas ikan.


Isi yang lembut dan manis.....
Azan Maghrib sayup terdengar kala menuang kuah ke atas ikan. Usai solat, semua berebut turun ke dapur. Oleh sebab letih melampau tahap gaban, saya hanya mampu melihat dengan lapang hati bila Danial dan Maria macam main congkak mencubit ikan. "Tak makan ke?" sapa suami bila nampak 3 pinggan nasi aje di atas meja. "Letih!" jawab saya sambil menggelengkan kepala....Kali ini, suami pun menggeleng sama...heeeee!









Bahan yang diracik
Tauchu Cap Tamin
  

No comments:

Post a Comment